L4: Dasar kependudukan negara


    Google
    Custom Search
  1. Pertubuhan perancangan keluarga secara rasmi wujud di negara ini apabila Persatuan Perancangan Keluarga Selangor ditubuhkan pada 21 Oktober 1954 sebagai sebuah pertubuhan sukarela.

  2. Peringkat awal penubuhan, hanya dua buah klinik perancangan keluarga berjaya ditubuhkan di Kuala Lumpur. Kesan daripada penubuhan persatuan ini, antara tahun 1954 hingga 1959 – banyak pertubuhan-pertubuhan sukarela seumpamanya ditubuhkan di Johor, Perak dan Melaka.

  3. Pada dasarnya, pertubuhan-pertubuhan sukarela yang bergerak secara bersendirian ini memerlukan sebuah organisasi bagi memantau dan mengukuhkan kempen perancangan keluarga.

  4. Keperluan ini membawa kepada penubuhan Persekutuan Persatuan Perancangan Keluarga (PPPK) pada pada tahun 1958. PPPK berjaya menyatukan semua persatuan yang wujud di setiap negeri dengan menjadikan semua persatuan yang ditubuhkan antara tahun 1961 hingga 1962 sebagai ahli bersekutu PPPK.



  5. Usaha-usaha yang dilakukan oleh pertubuhan bukan kerajaan sehingga tahun 1967 menunjukkan terdapat peningkatan permintaan perkhidmatan perancangan keluarga di kalangan wanita dari pelbagai peringkat pendidikan di negara ini. Banci kebangsaan perancangan keluarga yang dijalankan pada tahun 1967 membuktikan bahawa persatuan-persatuan tersebut tidak berupaya memenuhi permintaan semua golongan ini.

  6. Kesedaran yang semakin meningkat di kalangan masyarakat di negara ini terhadap keperluan merancang keluarga telah mendorong pihak kerajaan memperkenalkan pelan perancangan keluarga kebangsaan yang bertujuan untuk mengurangkan kadar pertumbuhan penduduk tahunan yang tinggi.

  7. Antara objektif utama dasar perancangan keluarga yang diperkenalkan dalam rancangan Malaysia pertama (1966 – 1970) ialah:

    • Mengurangkan kadar pertumbuhan penduduk dan meningkatkan pendapatan perkapita negara.
    • Mengurangkan kadar pertumbuhan sebanya 3% setahun kepada 2% setahun dalam jangka masa 20 tahun.

  8. Sekiranya pertumbuhan penduduk kekal pada keadaan asal, pendapatan perkapita negara akan menerima kesan disebabkan oleh pendapat yang diperolehi daripada pertumbuhan ekonomi perlu diagihkan untuk menyediakan kemudahan infrastruktur yang tidak produktif berbanding dengan pelaburan yang lebih produktif.

  9. Pada awal tahun 1966, parlimen negara Malaysia telah meluluskan Akta Perancangan Keluarga 1966 serentak dengan penubuhan Badan Perancangan Keluarga Kebangsaan (NFPB) yang mempunyai kuasa autonomi untuk membuat perancangan dan keputusan. Objektif NFPB seperti yang dirangka dalam akta tersebut termasuklah:

    • Merangka polisi dan kaedah untuk mempromosi dan menyalurkan maklumat tentang perancangan keluarga
    • Merancang, mengurus, mengatur dan menentukan hala tuju aktiviti perancangan keluarga
    • Melatih pekerja-pekerja yang terlibat dengan rancangan pengembangan perancangan keluarga
    • Menjalankan penyelidikan perubatan dan biologi yang berkaitan dengan perancangan keluarga
    • Mempromosi kajian yang mempunyai salinghubungan dengan bidang sosial, budaya ,ekonomi dan perubahan populasi, termasuk juga kajian yang berkaitan dengan kelahiran dan proses kehamilan.
    • Menyediakan satu system penilaian untuk melihat keberkesanan program dan sasaran kearah mencapai matlamat perancangan keluarga kebangsaan.

Statistik kehadiran peserta kempen perancangan keluarga

1962 19,654
1967 237,997
1981 223,250
1985 518,000


Dasar 70 Juta Penduduk





Dato Seri Dr Mahathir Mohamed pada September 1982 dalam sebuah pehimpunan parti politik berkata bahawa Malaysia akan lebih berjaya sekiranya mempunyai 70 juta orang penduduk.

Saranan ini diperincikan lagi dalam pembentangan kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Keempat pada 29hb. Mac 1984

Dasar 70 juta penduduk ini jelas bertentangan dengan dasar-dasar yang telah diamalkan sebelum ini (dasar kependudukan yang melibatkan program-program perancangan keluarga yang dilaksanakan sejak dari tahun 1966).

Kesannya timbul pelbagai kontorversi dan perdebatan tentang implikasi yang akan timbul akitbat daripada jumlah populasi yang besar ini. Antaranya termasuklah dalam bidang perumahan, pendidikan, kesihatan, pekerjaan, pengeluaran makanan, bekalan air bersih dan sumber tenaga.




Pada Januari 1983 sebuah jawatankuasa ad hoc berkaitan dengan isu-isu kependudukan ditubuhkan untuk mengkaji strategi dan program yang diperlukan untuk mencapai sasaran 70juta penduduk.

Tugas-tugas jawatankuasa ini termasuklah:

1. menilai trend pertumbuhan penduduk semasa dan jangkaan masa hadapan.
2. membuat unjuran berasaskan kepada beberapa andaian yang membawa kepada sasaran untuk mencapai jumlah 70 juta penduduk
3. untuk mengkaji kesan sosial dan ekonomi mengenai dasar ini
4. membuat cadangan yang bersesuaian


Laporan jawatankuasa tersebut siap pada pertengahan tahun 1984 dan diluluskan oleh kabinet pada bulan ogos tahun yang sama.Laporan tersebut juga menegaskan bahawa kesan sosial dan ekonomi tidak sepatutnya dirisaukan kerana angka 70 juta tersebut hanya akan dicapai dalam tempoh masa 115 tahun.

Untuk mengurangkan masalah penurunan kadar kelahiran, laporan tersebut mencadangkan supaya pengenalan petunjuk-petunjuk yang menggalakkan pemilikan keluarga yang besar.

langkah pertama yang diperkenalkan oleh kerajaan untuk meningkatkan kadar kelahiran ialah dengan memperkenalkan kemudahan cuti bergaji bagi pekerja wanita. Akta pekerja (tambahan), 1984 diluluskan oleh parlimen bagi membolehkan wanita berkerja mendapat kemudahan cuti bergaji dari 3 kepada 5 orang anak berkuatkuasa pada 1 Jun 1984.

Pekerja wanita dalam sektor swasta juga menikmati kemudahan yang sama kerana pihak swasta juga kebanyakkan cenderung untuk mengikut dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan.

Langkah kedua yang dilakukan oleh kerajaan untuk menggalakkan kadar kelahiran ialah dengan memperkenalkan pelepasan cukai pendapatan mengikut jumlah anak yang dilahirkan.

Kelahiran Dasar lama Dasar baru

Pertama RM800 RM650
Kedua RM700 RM750
Ketiga RM600 RM800
Keempat RM500 RM800
Kelima RM400 RM800

Langkah ketiga yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk menggalakkan kadar kelahiran ialah dengan memperkenalkan elaun untuk ibu mengandung sehingga kelahiran ke lima berbanding dengan hanya 3 kelahiran pertama sahaja. Sektor swasta juga diwajibkan untuk menambahkan bayaran elaun dari dua kepada empat kelahiran.

Dasar menggalakkan kelahiran telah menimbulkankan masalah kepada Badan Perancangan Keluarga Kebangsaan yand dilihat begitu berjaya melaksanakan program perancangan keluarga sejak dari tahun 1966.

Keseluruhan falsafah, fungsi dan operasi program badan tersebut telah diubah secara menyeluruh. Nama badan tersebut contohnya tidak lagi konsisten dengan dasar baru telah diubah menjadi Badan Pembangunan Keluarga dan Penduduk Kebangsaan.

Fungsi perancangan keluarga tidak lagi bertujuan untuk mengurangkan saiz keluarga, tetapi menjadi ruang untuk kelahiran yang menumpukan kepada kesihatan ibu dan kebajikan keluarga.



Rujukan: